Historie konopí a zajímavosti

 

Konopí seté (Cannabis sativa) se pěstuje již po tisíce let. Již naši předkové před dávnými časy moc dobře věděli, že konopí představuje zdroj vlákniny, oplývá mimořádnými léčivými vlastnostmi a lze jej použít nejen jako potravu, ale i jako palivo, textilní či stavební materiál, a v moderní době třeba pro výrobu bioplastů. Archeologické nálezy čínské keramiky s otisky listů potvrdily, že konopí se v zemědělství využívalo už deset tisíc let před naším letopočtem.

Ve Spojených státech se konopí pěstovalo hlavně pro textilní průmysl, vlastní pole obhospodařoval dokonce první prezident USA George Washington. Od počátku dvacátého století konopí představovalo obnovitelnou a navíc cenově dostupnou surovinu pro výrobu plastů. Jeho produkci až po druhé světové válce snížila obava z toho, že se jedná o drogu. V roce 1958 bylo v Americe pěstování konopí oficiálně ukončeno a v roce 1970 dokonce formálně zakázáno. Dnes se sem dováží z jiných zemí, např. z Kanady.

Před několika lety zmizelo konopí z amerických obchodů se zdravou výživou. Důvodem byla iniciativa různých občanských sdružení, která se obávala o zneužití konopí jako drogy a usilovala o zákaz jeho prodeje.

Vědecké studie provedené v Kanadě však prokázalo, že konopí není totéž co marihuana a výrobky z něj neobsahují žádné psychoaktivní látky. Díky tomu se konopné produkty mohly vrátit na pulty obchodů a poptávka po něm je v současné době neustále na vzestupu.

Nežádoucí účinky konopných produktů

Konopí obsahuje značné množství bílkovin a jeho konzumaci bychom z toho důvodu měli přizpůsobit celkovému podílu proteinů v našem jídelníčku, nejlépe přijímaných z různých zdrojů. Jejich doporučené množství je u každého člověka individuální a závisí například na fyzické aktivitě, hmotnosti, věku nebo pohlaví.  Než začnete pravidelně jíst konopí, ujistěte se o tom, kolik bílkovin byste měli právě vy denně přijímat.
Není vyloučeno riziko výskytu vedlejších účinků při nadměrném příjmu konopných produktů, v případě nejistoty se proto raději poraďte s lékařem. To se týká zejména osob užívajících léky na ředění krve. Jestli na konopí nejste zvyklí, zařaďte jej do jídelníčku raději po malých dávkách, abyste předešli mírně projímavým účinkům.

Opatrnější by měli být rovněž lidé trpící na opary, konopí totiž obsahuje poměrně značné množství bílkoviny zvané arginin. Ta je nezbytná rychlé hojení ran, při produkci hormonů a pro správnou funkci imunitního systému, její zvýšené množství však může přispět k rozvoji oparových infekcí.

Protože konopné bílkoviny se nejčastěji vyskytují ve formě globulinů důležitých pro tvorbu krevních proteinů a imunoglobulinů, u pacientů s autoimunitními onemocnění mohou způsobit zhoršení průběhu nemoci. Trpíte-li autoimunitním onemocněním, před zahájením pravidelné konzumace konopných produktů se určitě poraďte se svým lékařem, třebaže žádná vědecká studie zatím neprokázala jednoznačnou souvislost.

Jak užívat konopný prášek

Zhruba polovinu naší hmotnosti tvoří bílkoviny a ve stravě bychom jich měli přijímat dostatečné množství. To platí zvláště pro sportovce a fyzicky aktivní lidi.
Konopný prášek, který je vedle konopného oleje a konopných semen jeden ze tří základních konopných produktů, obsahuje vůbec nejvyšší podíl bílkovin a jeho dostatečná konzumace může dokonce pokrýt celou denní potřebu proteinů. Jeho doporučené denní množství je jedna až čtyři polévkové lžíce. Můžete jej přidávat například do shakeů či smoothie a vychutnat si jej jako bílkovinnou vzpruhu před prací nebo po ní. Výborně bude chutnat i v cereáliích, jogurtech, v müsli tyčinkách či pečivu vlastní výroby, třeba v domácích muffinech nebo palačinkách.

Napsat komentář